In 2006 kwam Matrix Fitness als ‘New Kid in Town’ de Benelux binnen. Acht jaar later is het bedrijf een van de grootste aanbieders van cardio en kracht toestellen. Hoe is dit mogelijk? Ontwerpkantoor onderzocht het, schreef het op en maakte er een prachtige corporate brochure van. Over familiebedrijf versus beursgenoteerd, over passie en visie, over droom en daad. •Genaaid gebonden, 68 pagina’s in een omslag voorzien van lenticulaire, een sporter op een Ascent Trainer die meebeweegt als je het boek kantelt.
Het is 1941. In een zeer arme pachtersfamilie op het platteland van Taiwan wordt een jongetje geboren, Peter Lo. Hij groeit op in diepe armoede. Na de oorlog ligt de Taiwanese economie op z’n gat. Om wat geld voor zijn familie te verdienen verkoopt Peter als tiener, samen met zijn broers TL-lampen op straat. Veel geld is er niet. Maar hersens heeft Peter wel. Hij wordt leerkracht op de lagere school in zijn geboorteplaats. Dan gaat hij studeren aan de universiteit. Daarvoor verhuist hij naar Taipei, samen met zijn vier jongere broers waarvoor hij moet zorgen sinds zijn ouders zijn overleden.
In 1975, na twee jaren bij de douane gewerkt te hebben, besluit Peter andere manieren te vinden om geld te verdienen. Het loon is te laag om zijn broers te kunnen onderhouden. Hij wil succesvol worden in ‘de zakenwereld’, wat natuurlijk een vrij ruim begrip is. Daarom schrijft hij samen met zijn vrouw duizenden handgeschreven brieven naar bedrijven in Amerika om te vragen of ze iets, wat dan ook, voor hen kunnen betekenen. Hun volledige spaargeld gaat op aan portokosten. Er komt weinig respons, maar toch is er na zes maanden schrijven één bedrijf, Ivanco, dat reageert en hem vraagt of hij voor tweehonderd dollar barbells kan leveren. Een probleem: Peter heeft niet het flauwste idee wat barbells zijn. Hij gaat op onderzoek, koopt het ruwe materiaal en huurt vervolgens een ijzergieter in. Stuk voor stuk worden de barbells gegoten en met de hand afgewerkt. Ivanco is tevreden over prijs en kwaliteit en meer en meer orders volgen. De fitnessbranche stond op dat moment in de kinderschoenen. Binnen drie jaar is hij de grootste barbellproducent ter wereld. Dan gaat hij cardiovasculaire fitness-apparatuur ontwikkelen. Onder de naam Johnson Health Tech. ontwerpt Peter apparatuur voor de grote Amerikaanse fitnessmerken van dat moment.
In 2002 is het tijd voor een merk dat zich richt op de absolute top van de professionele fitnessmarkt. Het is geen toeval dat ook dit merk binnen de kortste tijd een hoofdrol opeist op het mondiale vlak. De naam? Matrix Fitness.