Tijdschriften

Een tijdschrift is een wat vluchtiger medium dan een boek. Dat schept zijn eigen dynamiek. Ieder artikel vraagt om enkele minuten aandacht. De combinatie van tekst en beeld, in een spannende layout, nodigt de lezer uit om niet door te bladeren. Ieder artikel moet op zichzelf aantrekkelijk zijn, terwijl ze samen één geheel moeten vormen. Tegelijkertijd zijn tijdschriften wat minder vluchtig dan online nieuwsbrieven. Vaak liggen ze langer in huis, daardoor worden ze door meer dan een persoon gelezen. Ontwerpkantoor heeft een jarenlange ervaring in het maken en produceren van tijdschriften. Wij scheppen er genoegen in van ieder artikel een feestje te maken om zo het geschrevene optimaal aan de lezer te presenteren.

Identiteit

In de middeleeuwen droeg een ridder tijdens de strijd zijn schild en een vlag aan zijn lans. Op het schild en de vlag stond zijn beeldmerk. Logisch, met zijn helm op kon niemand hem herkennen, dat moest dus op een andere manier. Zo ontstonden de eerste huisstijlen. Later, in het wilde westen – toen het prikkeldraad nog niet bestond – moest wel herkend worden van wie die runderen allemaal waren. Ze liepen namelijk allemaal door elkaar in de vrije natuur. Daarom werden ze gebrandmerkt met het ‘logo’ van de eigenaar. Het zogenaamde ‘branden’. Vandaag ‘branden’ we nog steeds, maar gelukkig op een minder pijnlijke manier.

Verpakkingen

Soms is de verpakking belangrijker dan de inhoud. In de winkel moet het opvallen in het schap. Of economisch, maar toch mooi hangen in het rek. Als cadeautje moet het een feestelijk gevoel opwekken. Soms moet het een product goed beschermen. Of de kwaliteit van de verpakking moet de kwaliteit van het merk representeren. Al deze aspecten zijn voor de ontwerper een uitdaging en inspiratiebron. Ontwerpkantoor heeft veel ervaring met het maken van verpakkingen. Vooral in het nadenken over de ruimtelijke aspecten en de impact die het heeft op de ontvanger zit voor ons het plezier.

Websites

Iedereen communiceert via een beeldscherm. Je hebt altijd maar één kans om de eerste indruk te maken en online is dit vaak je website. Lange tijd heeft Ontwerpkantoor websites ontworpen maar het bouwen overgelaten aan partners. Tegenwoordig bouwen we ze zelf, in Webflow. Hiermee kunnen we websites maken zonder te coderen, dus met meer aandacht voor het ontwerp. Dit geeft ons een enorme vrijheid om sites in te richten zoals jij, onze opdrachtgever dat wil, en je kunnen gemakkelijk zelf de content beheren. Wij zijn niet meer afhankelijk van rigide sjablonen, constante updates en veiligheidsdreigingen. Onze eigen website is ook in Webflow gemaakt.

Illustraties

Een goede illustratie verrijkt de tekst of nodigt uit om te gaan lezen. Ontwerpkantoor leest de teksten, interpreteert ze en maakt vervolgens eigenzinnige illustraties die vaak op een andere manier commentaar geven dan je zou verwachten. Het grootste compliment dat we ooit kregen: 'De teksten in deze uitgave kunnen in zijn geheel achterwege worden gelaten. De illustraties vertellen wat de boodschap is. Daar is geen enkel woord bij nodig.’

Campagnes

Alle communicatie draait altijd om hetzelfde: er is een boodschap die de opdrachtgever wil overbrengen naar de doelgroep en dat zo duidelijk mogelijk. Dit geldt voor een bedrijf dat producten verkoopt, een kerk die zijn boodschap verkondigt, of de actiegroep die aandacht vraagt voor misstanden. De uitingen kunnen heel verschillend zijn. Een verrassende DM-actie, een eenvoudige folder, een online nieuwsbrief of een combinatie hiervan. Ontwerpkantoor heeft er samen met zijn opdrachtgevers met plezier en resultaat al vele mogen bedenken.

Boeken

Onze grote liefde is nog steeds het gedrukte boek. Een boek is voor de eeuwigheid. Je kan het voelen en ruiken. Het is een tastbaar driedimensionaal object. Ontwerpkantoor heeft in zijn bestaan al vele boeken mogen ontwerpen. Iedere keer is het een feest om uit een veelvoud van teksten en beelden, vaak samen met de auteurs, een eenheid te kneden. Altijd met aandacht voor formaat, typografie en layout om tot een optimale leesbeleving te komen. Daarna door keuze van papier, manier van binden, veredeling, kapitaaltje en leeslint te komen tot een eindresultaat waar iedereen trots op is.